Vink

2022 / Design

En nettside for folk som vil oppleve det beste hovedstaden kan tilby

Aftenposten lanserte i slutten av 2022 tjenesten Vink, en nettside som hjelper Oslo-folk navigere i alt restaurantanmeldelser og festivaler, til turer i Marka.

Vi har gjort UX, interaksjonsdesign og informasjonsarkitektur, brukerinnsikt og sørget for god brukervennlighet.

Det tverrfaglige teamet i Vink fungerte som en egen liten startup innenfor Schibsteds store organisasjon, og fikk frihet til å kunne raskt tilpasse både prosess og tjeneste på veien mot nye, yngre brukergrupper.

Vår designer bidro med både skisser, prototyper og testing underveis, og hele tjenesten ble bygget opp som en klikkbar prototype på mobil og desktop. Dette ga veldig godt grunnlag for gode tilbakemeldinger i brukertester før man satte inn tid og ressurser på å utvikle hele løsningen.

Målgruppen til Vink er unge voksne, noe som også gjenspeiles i identiteten. Den er både leken og moderne, og skiller seg ut blant de andre tjenestene i Schibsted.

Med Vink styrker Aftenposten sin satsing på restaurant- og utelivsjournalistikk. Tjenesten består av restaurantanmeldelser, guider til byens serveringssteder, film- og serieanmeldelser og utelivsnyheter. Oslo er i stadig endring, og det er vanskelig å holde seg oppdatert til enhver tid. Målet er å hjelpe leserne med å få svar på hva de skal finne på.

I Vink kan du lese innhold som artikler, anmeldelser, lister og guider. Du kan lagre favorittene dine i egne samlinger, og enkelt finne fram til innhold ved hjelp av søk og filtrering.

Aftenposten har gjennom Vink nådd nye og yngre målgrupper, og tjenesten er blitt en populær følgesvenn for mange. Det reflekteres i både løsningen og innholdet at den er rettet mot unge voksne.